Ålshults digitala resa
Det är 5 år sedan Ålshults Handelsbod startades i den gamla lanthandel i Ålshult. Mycket har hänt sedan dess. Att se tillbaka på dessa fem utmanade år är roligt, men det är ännu roligare att se framåt. Hur ser Åsnen och Åsnens aktörer ut om fem år? Vad är det vi vill utveckla och hur långt har vi kommit om fem år? ‘Dröm stort’ sa Jerry Engström. Jag brukar inte drömma, (kallar det helst för planera) men jag har gjort ett försök!
Nej, jag kommer inte att skriva om mina drömmar just nu.
Men om vägen dit.
Vägen dit är nämligen digitalt och det tyckte jag i början var väldigt svårt. Facebook hade aldrig prioritering. Instagram ignorerade jag helt. Tack vare digitaliseringsprojektet har Facebook fått sin prioritering. Jag har lärt mig att det är jätte enkelt att schema-lägga flera inlägg samtidigt. Problemet nu är att det måste få en plats i mina rutiner…. det är fortfarande svårt… så mycket som måste göras i början av säsongen…
Men jag förstår nu mycket bättre hur viktigt digitaliseringen är! I bara några veckor fick vi 25 nya ‘likes’ och jag ser hur kommunikationen med mina kunder har ökat genom Facebook och Messenger.
Så jag planerar en liten stund på kontoret lite oftare nu.
Instagram är fortfarande inte min bästa vän. Jag känner att det är jobbigt att man måste göra det på sin mobil. Jag har ju mina bilder i min dator… Men även där håller jag på att lära mig hur jag snabbt kan få bilder från min dator till min mobil och sedan lägga ut dem på Instagram. Och så småningom känns det som en liten grej som måste göras i stället för en stor och komplicerad grej! Instagram upplever jag framförallt positivt när det gäller att få information. Det är härligt att se att det händer så mycket, hela tiden, runt hela sjön! Väldigt effektivt och smidigt också när man måste tipsa folk.
Imorgon har jag lite tid på kontoret. Men Facebook och Instagram har nu fått plats efter bokföringen och innan en massa små saker som måste åtgärdas! Q.